Czym są fan tokeny? Sposób na zarobek dla organizacji sportowych

ikona publikacji - ciemny
Opublikowano: 11 sierpnia 2021
ikona autora biały
fan tokeny

Blockchain wprowadził szereg nowych możliwości dla różnych branż. Umożliwił tworzenie tokenów opartych na blockchainie, w tym tokenów użytkowych i security. Ostatnio popularność zyskały tokeny użytkowe zwane fan tokenami. Zmieniły one sposób, w jaki organizacje sportowe zarządzają i zarabiają na swoich kibicach. Koncepcja fan tokenów jest znana już od jakiegoś czasu. Jednak to pandemia Covid-19 spowodowała, że drużyny sportowe desperacko poszukiwały nowych źródeł przychodów. To doprowadziło do większego rozpowszechnienia tokenów kibica.

Czym są fan tokeny?

Termin fan tokenów został po raz pierwszy użyty przez projekt Chiliz w ich białej księdze, aby przedstawić platformę Socios. Zostały one zdefiniowane jako "użytkowe kryptograficzne tokeny opatrzone znakami/nazwami partnerskiej drużyny sportowej lub organizacji, do której się odnoszą". Zasadniczo, fan token jest kryptowalutą, która daje posiadaczom dostęp do szeregu korzyści związanych z klubem sportowym. Takie korzyści mogą obejmować prawo głosu w ekskluzywnych ankietach klubowych, doświadczenia VIP, dostęp do sponsorowanych promocji i wszelkie inne nagrody, które uczestniczący klub sportowy zdecyduje się zaoferować. Unikalnym atutem, który przekształca posiadaczy tokenów z pasywnych konsumentów w aktywnych uczestników, jest prawo głosu. Może ono pozwolić fanom wpływać na marginalne decyzje klubu, takie jak np. wybór nowego stroju lub hymnu drużyny.

Jak działają fan tokeny?

Fan tokeny konkretnej drużyny są zamienne, co oznacza, że są wzajemnie wymienialne i każdy z nich zapewnia taką samą użyteczność. Teoretycznie, działają one skutecznie jako cegiełki do stworzenia gospodarki opartej na drużynie. Dlaczego? Ponieważ mogą być kupowane, sprzedawane i wymieniane pomiędzy fanami. Fan tokeny mogą być również wydawane jak waluta. Można za nie otrzymać przedmioty kolekcjonerskie, towary lub wejść w wyjątkowe interakcje z zawodnikami.

Fan tokeny dają posiadaczom wyłączne prawo głosu przy podejmowaniu decyzji dotyczących klubu. Pod tym względem są one analogiczne do posiadania udziałów w korporacji. Podobnie jak akcjonariusze korporacji nie muszą pozbywać się akcji, aby móc głosować w sprawach firmy, posiadacze fan tokenów nie muszą "wydawać" tokenów, aby uczestniczyć w ankietach drużyny. Im więcej tokenów posiada użytkownik, tym większy ma wpływ na głosowanie w ankietach. Niektóre drużyny mogą jednak ograniczyć możliwość głosowania i inne przywileje do momentu, gdy użytkownik będzie posiadał określoną ilość fan tokenów. To wszystko może się różnić w zależności od konkretnego klubu sportowego. Na przykład, token AC Milan (ACM) daje wszystkim posiadaczom udział w podejmowaniu decyzji przez klub. Służy on również jako klucz członkowski, który daje użytkownikom przywilej uczestnictwa w ekskluzywnych konkursach z unikalnymi nagrodami, uznania dla klubu i nie tylko.

Dlaczego fan tokeny są ważne?

Globalny rynek sportowy rośnie z każdym rokiem i przewiduje się, że do 2022 roku osiągnie wartość 614 miliardów dolarów. Drużyny sportowe zawsze szukają nowych sposobów na zarabianie pieniędzy na swoich widzach, oprócz tradycyjnych dochodów z transmisji i sprzedaży biletów. Obecnie większość fanów sportu okazuje swoje wsparcie poprzez oglądanie meczów i kupowanie gadżetów lub pamiątek. Nie mają oni wpływu na żadne decyzje podejmowane przez ich ulubione drużyny.

Chiliz chce to zmienić, wykorzystując technologię blockchain do tworzenia fan tokenów. Oferując ramy umożliwiające organizacjom sportowym zarządzanie swoją bazą fanów, entuzjaści sportu są również przekształcani z biernych widzów w aktywnych wpływowych kibiców. W czerwcu 2020 roku FC Barcelona nawiązała współpracę z Chiliz, aby wprowadzić na rynek fan tokeny, które wyprzedały się w ciągu 2 godzin, generując przy tym 1,3 miliona dolarów przychodu. Dowodzi to, że koncepcja fan tokenów może być bardzo korzystna zarówno dla fanów, jak i drużyn.

Zastosowania fan tokenów

Piłka nożna: Do tej pory kilkanaście klubów piłkarskich podpisało umowę z Socios w celu wdrożenia fan tokenów. Są to między innymi AC Milan, Manchester City F.C., FC Barcelona, Young Boys i wiele innych. Każdy klub ma swój własny token kibica, który można kupić za pomocą CHZ na platformie Socios.

Gaming: Niektóre drużyny esportowe również używają fan tokenów, aby zwiększyć zaangażowanie społeczności. Socios nawiązał już współpracę m.in. z OG, Team Heretics, Natus Vincere i Team Alliance, a w przyszłości planowane są kolejne współprace.

Sporty walki: Wraz z nadejściem szału na fan tokeny, różne profesjonalne organizacje MMA, takie jak UFC i PFL, wprowadziły swoje własne tokeny. Obie organizacje stworzyły tokeny przy użyciu bockchaina Chiliz. Wszystko po to, aby otworzyć fanom nową drogę dostępu do nagród, ankiet itp.

Podsumowanie

Fan tokeny oferują organizacjom sportowym nowy sposób na zarabianie na swoich sympatykach, jednocześnie dając fanom szansę na aktywny udział w podejmowaniu decyzji dotyczących drużyny. Obecnie fan tokeny mają zastosowanie głównie w branży sportowej i muszą być zakupione na platformie Socios za pomocą CHZ. Jednak w miarę powszechnej adopcji blockchaina, fan tokeny mają potencjał do rozprzestrzeniania się poza sport. Na przykład firmy takie jak Mogul pracują nad zaoferowaniem fan tokenów w branży filmowej i rozrywkowej. Ich celem jest zapewnienie posiadaczom tokenów dostępu do branży oraz twórczego wpływu na produkcję filmową. Możliwości dla fan tokenów są nieograniczone i być może wkrótce zobaczymy nowe formy zaangażowania fanów w wielu dziedzinach.

Kategoria wpisu:

Podobne tematy

Złe wiadomości dla bitcoina? Dolar może ponownie wzrosnąć

Dolar amerykański (USD) przeszedł w ostatnich tygodniach sporą korektę. Światowa waluta rezerwowa spadła o około 8% w stosunku do euro. Tymczasem jednak wojna na Ukrainie wciąż się nie skończyła, globalna sytuacja gospodarcza jest fatalna, a w krainie kryptowalut panuje spora niepewność po problemach FTX. Również dolar zaczął dziś ponownie rosnąć w stosunku do euro. Dla […]

Liczba osób korzystających z kryptowalut wzrosła w 2022 roku o 37,8%

Według danych Datareportal, liczba osób posiadających jakąś formę kryptowalut wzrosła w tym roku o 37,8%. Jeden na 10 internautów w wieku od 16 do 64 lat posiada obecnie cyfrowe aktywa. Kryptowaluty w krajach rozwijających się Posiadanie kryptowalut jest popularne głównie w krajach rozwijających się. Zwłaszcza w tym, gdzie waluta jest bardziej wrażliwa na duże wahania […]

Grayscale nie chce przedstawiać swoich rezerw

Przemysł kryptowalutowy został zbudowany w oparciu o jeden slogan: "nie ufaj, zweryfikuj". Ale Grayscale różni się od reszty firm związanych z kryptowalutami. W niedawnym wątku na Twitterze zastanawiającym się nad potrzebą przejrzystości w branży po upadku FTX, Grayscale próbował uspokoić obawy swoich inwestorów, zapewniając ich, że regulacje, które mają zastosowanie do różnych podmiotów, sprawiają, iż […]

Tether zapewnia, że nie ma ryzyka ze strony USDT na Solanie

Największy na świecie emitent stablecoinów, Tether, zapewnił, że nie ma żadnych zagrożeń ze strony USDT w sieci Solana. 18 listopada Tether wydał oświadczenie, że USDT emitowany w Alamedzie był bezpieczny względem wszelkich wypadków zarażenia ze strony upadłej giełdy FTX. Według raportu przejrzystości Tethera, Solana jest trzecią co do wielkości siecią dla stablecoina po Tron i […]

Sam Bankman-Fried komentuje upadek FTX

Założyciel FTX i były CEO Sam Beckman-Fried skomentował upadek swojej firmy podczas wywiadu dla The New York Times. Jak twierdzi przedsiębiorca, ciężko pracował nad rozwojem biznesu i nie zwracał uwagi na pierwsze sygnały o fundamentalnych problemach na giełdzie. Kierownik podkreślił, że powinien był bardziej wszechstronnie i wnikliwie ocenić sytuację. W piątek platforma złożyła formalny wniosek […]
0 0 Głosy
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Kryptowaluty2.pl 2020 Wszelkie prawa zastrzeżone
starcrossmenuchevron-downarrow-right
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram