Mark Zuckerberg wykonał pierwszy ruch w kierunku uczynienia Facebooka królem metaverse, zmieniając jego nazwę na Meta. Teraz Microsoft odpowiada na to w ten sam sposób. Gigant oprogramowania ogłosił, że przejmuje Activision Blizzard za 69 miliardów dolarów. Jest to jedna z największych transakcji w tej przestrzeni, która da Microsoftowi przewagę nad rywalami.
Activision jest gigantem gier, który stoi za jednymi z największych franczyz na świecie. W tym Call of Duty, World of Warcraft, Starcraft, Overwatch i Hearthstone. Jest to druga co do wielkości firma z branży gier w obu Amerykach i Europie, zaraz po Microsofcie. Dzięki przejęciu Microsoft stanie się trzecią co do wielkości firmą z branży gier na świecie, po Sony i Tencent.
Activision Blizzard powstał w 2008 roku z połączenia Blizzard Entertainment i Activision. Według zapowiedzi Microsoftu, przejmie on Activision w zamian za 95 dolarów za akcję w transakcji wycenianej na 68,7 mld dolarów.
Przejęcie da Microsoftowi jeszcze większą kontrolę nad sektorem gier, gdzie ma już spory zasięg dzięki konsolom Xbox. Według wpisu na blogu autorstwa Phila Spencera, dyrektora generalnego Microsoft Gaming, firma będzie oferować jak najwięcej gier Activision na swoim Games Pass. Ma on już 25 milionów abonentów.
Jednak to nie tylko da Microsoftowi większy udział w rynku gier. Pozwoli również na wejście do metaverse, które z tego co widać, będzie początkowo budowane wokół gier.
Satya Nadella, który przejął stanowisko CEO w 2014 roku od współzałożyciela Steve'a Ballmera ujawnił wejście w metaverse w swoich komentarzach na temat zakupu.
Gaming jest dziś najbardziej dynamiczną i ekscytującą kategorią w rozrywce na wszystkich platformach. Będzie odgrywał kluczową rolę w rozwoju platform metaverse.
Podczas gdy wiele mówi się o tym, jak metaverse zrewolucjonizuje wszystko (Bill Gates twierdzi, że w ciągu trzech lat w wirtualnym świecie będą odbywały się wszystkie spotkania biurowe), niewiele zostało jeszcze zbudowane.
Miały już miejsce pewne futurystyczne ruchy metaverse. Np. para w Indiach zorganizuje swoje przyjęcie weselne w metaverse Polygon. Jednak niewiele poza tym, z wyjątkiem gier.
Firmy zajmujące się grami były nastawione na wzbogacanie wirtualnego świata jeszcze zanim metaverse stało się modne. Oculus VR, należący do Facebooka, rozwija technologię, która pozwala użytkownikom zanurzyć się w wirtualnym świecie i wchodzić w interakcje z innymi graczami. To jest właśnie to samo marzenie, które sprzedaje metaverse.
Mając to na uwadze, łatwo zrozumieć, dlaczego przejęcie Activision daje Microsoftowi przewagę. Wprowadzanie użytkowników do metaverse będzie łatwe. Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że dwie trzecie dorosłych Amerykanów i 75% dzieci poniżej 18 roku życia już gra w gry wideo.
Activision odpowiada za dużą część tej aktywności. Według jednego raportu, miesięcznie w gry firmy gra ponad 400 mln ludzi. To jest większa miesięczna baza użytkowników niż Twitter.