Metaverse to platforma cyfrowa nowej generacji. Obejmuje ona szereg technologii, w tym rzeczywistość wirtualną, rzeczywistość rozszerzoną, blockchain i sztuczną inteligencję.
Jest to wirtualna piaskownica, w której użytkownicy tworzą swoje własne przestrzenie. To do nich należy wybór, co chcą robić. Z pomocą kryptowalut i NFT można spieniężyć każdą działalność w metaverse.
Meta, dawniej Facebook, tworzy swój własny metaverse Horizon Worlds. Mark Zuckerberg opisał ten wirtualny świat jako "internet, w którym jesteś, a nie tylko go oglądasz".
Inne ważne projekty cyfrowych światów to Otherside, Decentraland, The Sandbox, Axie Infinity. Każdy z nich ma swoje własne cechy szczególne. Na przykład, w jednym metaverse można kupić ziemię, a w innym hodować niezwykłe stworzenia.
Słowo "meta-uniwersum" jest tłumaczeniem angielskiego słowa "metaverse". Składa się ono z dwóch części: "meta", greckiego słowa oznaczającego "poza", oraz angielskiego słowa "universe".
Choć jest to pojęcie złożone i wieloznaczne, zwykle odnosi się do kilku podstawowych elementów: trójwymiarowej przestrzeni cyfrowej wykorzystującej technologie, takie jak rzeczywistość wirtualna (VR) lub rzeczywistość rozszerzona (AR), blockchain i NFT, a także sztuczną inteligencję.
Metaverse to nowa generacja platform internetowych: samowystarczalne światy, w których użytkownicy mogą pracować, odpoczywać, uczyć się i robić wszystko, na co mają ochotę. Każdy z tych światów może mieć swoje własne funkcje i cechy.
Główne cechy dzisiejszego cyfrowego świata można znaleźć w eseju Matthew Balla, starszego menedżera w Amazon Studios, zatytułowanym The Metaverse: What It Is, Where to Find it, and Who Will Build It.
W swojej pracy Ball wymienił zasady, na których w najbliższej przyszłości będą budowane metaverse:
Krótka odpowiedź brzmi: nie. Główną funkcją gier jest rozrywka, a użytkownicy, poza nielicznymi wyjątkami, raczej wydają na nie pieniądze, niż je zarabiają.
Celem metaverse jest stworzenie nowych sposobów interakcji między ludźmi i przeniesienie prawdziwego życia do formy cyfrowej. Obejmuje to takie aspekty, jak socjalizacja, kultura, gospodarka i sfera publiczna.
W metaverse nie ma jednej narracji ani zestawu mechanik, które przypisuje sobie twórca gry. Jest to raczej "piaskownica", w której przestrzeń jest tworzona przez samych użytkowników. To do nich należy wybór, co chcą robić. Mogą to być gry, ale nie tylko: komunikacja, tworzenie dóbr cyfrowych i sztuki, "budowanie", podróżowanie lub cokolwiek innego.
Koncepcja metaverse zakłada, że użytkownicy będą mieli nieograniczone możliwości zarabiania pieniędzy na swoim wirtualnym życiu.
Głównym elementem, na którym opiera się ekonomia świata wirtualnego, są niewymienialne tokeny (NFT). Służą one jako prawa własności do wszelkich elementów cyfrowych i własności tworzonych przez użytkowników.
Programiści nie mogą odebrać NFT ani usunąć ich z profilu uczestnika, ponieważ znajdują się one na blockchainie. Ponadto tokeny nie są ograniczone do danej aplikacji i umożliwiają transfer cennych aktywów pomiędzy różnymi metaversami.
Same "awatary" użytkowników mogą być również powiązane z NFT, a nie z profilem aplikacji, co uniemożliwia ich kradzież, skopiowanie lub usunięcie.
Z drugiej strony kryptowaluty działają jako wewnętrzna "waluta" metaverse i mają wszystkie właściwości "własności cyfrowej".
W 2021 r. gigant gospodarki cyfrowej, Facebook, zmienił nazwę na Meta. Założyciel firmy Mark Zuckerberg powiedział, że obecnie to metaverse jest głównym projektem korporacji, a nie media społecznościowe.
Cyfrowy świat Meta został nazwany Horizon Worlds. Współpracuje z zestawami słuchawkowymi VR i AR, a docelowo będzie dostępny na różnych urządzeniach, w tym komputerach PC, konsolach do gier, a nawet telefonach.
Sam Zuckerberg określił Horizon Worlds jako "internet tam, gdzie jesteś, a nie tylko na niego patrzysz".
Meta otworzyła dostęp do swojego cyfrowego świata w wersji beta dla mieszkańców USA i Kanady w grudniu 2021 roku.
Platforma pozwala użytkownikom na interakcję, poruszanie się w przestrzeni wirtualnej, uczestniczenie w wydarzeniach, tworzenie obiektów, a nawet światów. Te ostatnie to zamknięte przestrzenie o różnych funkcjach - na przykład sala do jogi, biuro do pracy, kawiarnia lub piękny naturalny obiekt do medytacji.
Aplikacja zawiera elementy konstrukcyjne VR, w tym bloki kodu, dźwięki i efekty animacji. Do Horizon Worlds można dołączyć za pomocą zestawu słuchawkowego Oculus Quest oraz konta na Facebooku.
Cyfrowe światy są zintegrowane z innymi metaverse, które posiadają określone funkcje: Horizon Workrooms, platforma do pracy grupowej, oraz Horizon Venues, miejsce wydarzeń i koncertów online.
Jak ogłosiła Meta w połowie lutego 2022 r., Horizon Worlds ma już ponad 10 tys. wirtualnych światów i bazę aktywnych użytkowników liczącą 300 tys. osób miesięcznie.
Każdy użytkownik może zarabiać na swojej działalności w Horizon Worlds za pomocą NFT. Meta planuje zarabiać na prowizjach od sprzedaży tokenów. Firma została jednak skrytykowana za zbyt wysokie prowizje.
Na rynku kryptowalutowym istnieje obecnie kilka projektów mających na celu stworzenie metaverse.
Po pierwsze, aktywnie inwestuje się w świat cyfrowy. Cyfrowe nieruchomości szczególnie się rozwijają: duże banki już inwestują w wirtualne działki w The Sandbox, a Will Smith i The Weeknd kupili ziemię w metaverse Everyrealm. Każdy użytkownik może kupić ziemię w wirtualnym wszechświecie na wewnętrznych rynkach. Natywne projekty kryptowalutowe są aktywnie notowane na rynku kryptowalut i zajmują czołową pozycję.
Duże firmy coraz częściej angażują się w metaverse. Na przykład wiosną 2022 roku w Decentraland odbył się Tydzień Mody, w którym wzięło udział wiele znanych marek, w tym Dolce & Gabbana i Tommy Hilfiger. Z kolei wiodący producent kosmetyków Estee Lauder promował tam nowe produkty.
Firma płatnicza Mastercard złożyła wniosek o rejestrację 15 znaków towarowych związanych z metaverse i kryptowalutami. McDonald's rejestruje patent, na mocy którego sieć planuje otwierać restauracje w metaverse i sprzedawać w nich jedzenie w formie NFT.
Korporacje inwestują duże sumy w tworzenie metaverse. Epic Games na przykład pozyskał 2 miliardy dolarów na tworzenie zabawnych wirtualnych światów "dla całej rodziny". Projekt jest realizowany we współpracy z firmami Sony i LEGO.
Z kolei w Korei Południowej metaverse stał się projektem narodowym, a na jego rozwój przeznaczono 186 mln dolarów z budżetu państwa.
Różne organizacje otwierają swoje biura w wirtualnych światach: na przykład bank JPMorgan i dubajski regulator rynku kryptowalut mają takie biura.
Citibank szacuje, że do 2030 r. wartość rynku metaverse osiągnie 13 bln dolarów, a liczba ich użytkowników - 5 mld osób.