GameFi czyli game finance to projekt oparty na blockchainie, który pozwala użytkownikom zarabiać poprzez rozgrywkę.
Model ten łączy w sobie mechanikę gier, elementy zdecentralizowanych finansów (DeFi), niewymienialnych tokenów (NFT) oraz metaverse.
Według danych z 2021 r. tokeny z segmentu GameFi były liderami wzrostów. Wśród nich znalazły się takie perełki jak Gala Games (GALA), Decentraland (MANA), The Sandbox (SAND) i Axie Infinity (AXS).
Termin GameFi został po raz pierwszy użyty przez Andre Cronje, założyciela projektu DeFi - yEarn Finance w 2020 roku. Niemniej jednak wsparcie dla kryptowalut było dodawane do projektów gamingowych jeszcze na długo przed tym. Już w 2014 roku niektóre kasyna internetowe przyjmowały depozyty w BTC.
Deweloperzy eksperymentowali, integrując bitcoina z serwerami Minecrafta, sandboksowej gry komputerowej. Na serwerze MinecraftCC gracze byli nagradzani w pierwszej kryptowalucie za każdą akcję: umieszczanie bloków, zabijanie potworów, budowanie i inne. W 2016 roku program stał się niemożliwy do utrzymania i usunięto obsługę bitcoinów, ale serwer jest nadal aktywny.
Aplikacja CryptoKitties, uruchomiona w 2017 roku, była jedną z pierwszych popularnych gier online na Ethereum. W CryptoKitties każdy mógł kupować, hodować i wymieniać cyfrowe kotki w postaci tokenów ERC-721.
Aplikacja wzbudziła duże zainteresowanie wśród użytkowników: w niecały tydzień po premierze, CryptoKitties stanowiły ponad 11% wszystkich transakcji w sieci. GameFi wielokrotnie powodowało przeciążenie na blockchainie Ethereum.
Od początku 2020 roku sektor GameFi przeżywa rozkwit. Pojawiła się duża liczba gier wykorzystujących tokenizowane przedmioty. Sprzyjała temu rosnąca popularność DeFi i NFT.
Klasyczny model "pay to play" wymaga od użytkownika płacenia za abonament lub licencjonowany dostęp, a także za atrybuty optymalizujące rozgrywkę.
Ta kategoria gier wideo działa na scentralizowanych serwerach firm produkujących gry. W związku z tym zakupy w grze i środowiska nie mogą być w całości własnością użytkownika.
Na przykład, użytkownik kupuje nowe zbroje lub bronie, które poprawiają wydajność postaci. Z reguły przedmioty są ograniczone do konkretnej platformy gry lub wirtualnego środowiska. Gracz używa ich tylko tam, gdzie zostały zakupione.
GameFi zmienia tradycyjną branżę gier. Projekty łączą przyjemne z pożytecznym - rozgrywkę i monetyzację - a blockchain daje temu modelowi decentralizację i przejrzystość.
Koncepcja ta zakłada zachowanie własności elementów cyfrowych w postaci NFT. Dane o właścicielu artefaktów z gier są zakotwiczone w blockchainie. Informacji nie można zastąpić ani usunąć.
Dodatkowo użytkownicy są nagradzani za grę w tokenach projektu. Gracz może sprzedawać tokenizowane nagrody, a także wymieniać je na inne kryptowaluty lub pieniądze fiat na na specjalnych rynkach.
GameFi oferuje szeroki wachlarz gatunków, od klasycznej loterii po rozbudowane wieloosobowe uniwersa. Blockchainowy deweloper gier Gala Games dąży do stworzenia w przyszłości holistycznego ekosystemu z jedną gospodarką dla różnych gatunków gier.
Pierwsze GameFi powstało na Bitcoinie i Ethereum, ale obecnie dominują tańsze i szybsze rozwiązania.
Na przykład Axie Infinity zostało pierwotnie wydane na Ethereum, ale pełny ekosystem został ostatecznie wdrożony w sidechainie Ronin.
Istnieją też inne dedykowane platformy blockchain przystosowane do GameFi, takie jak np. Flow od twórców CryptoKitties. Wiele gier zostało wydanych również na blockchainach Tron, BNB Chain, Wax i Polygon.
Free2Play (graj za darmo) - projekty, które nie wymagają początkowej inwestycji - możesz od razu zacząć grać.
Przykładem jest Gods Unchained - gra karciana o charakterze kolekcjonerskim oparta na blockchainie. Pod wieloma względami przypomina Hearthstone, ale pozwala graczom na swobodną sprzedaż i handel kartami NFT, a także otrzymywanie nagród za sukcesy w rozgrywce.
Play2Earn - Ta kategoria obejmuje wszystkie projekty blockchain, które umożliwiają użytkownikom monetyzację ich rozgrywki.
Move2Earn - projekty, które nagradzają użytkowników za aktywność fizyczną, a nie rozgrywkę.
Znanym przedstawicielem tego segmentu jest aplikacja fitness na urządzenia mobilne STEPN. Aplikacja śledzi ruchy graczy za pomocą GPS, a użytkownik otrzymuje tokeny projektu za chodzenie lub bieganie. Do uczestnictwa wymagana jest para cyfrowych sneakersów w postaci NFT.
Metaverse to wirtualny świat w postaci trójwymiarowej gry, w którym użytkownicy posiadają nie tylko cyfrowe przedmioty, ale także działki reprezentowane w postaci niewymiennych tokenów.
Na przykład w The Sandbox i Decentraland każdy gracz może kupić cyfrową nieruchomość, rozwijać ją i zarabiać, a w multiplayerowej My Neighbor Alice można kupić całą farmę.
Na szczególną uwagę zasługują firmy, które dostarczają narzędzia do tworzenia i dystrybucji gamifikowanych projektów na blockchainie.
Dla przykładu, Enjin zapewnia narzędzia deweloperskie dla projektów, integruje technologię blockchain i wirtualne gospodarki z istniejącymi grami wideo i pomaga wydawać cross-chainowe NFT.
Na szczególną uwagę zasługuje model Play2Earn (Play to Earn). Główną korzyścią z modelu P2E są nagrody w tokenach gry oraz prawa własności do cyfrowych aktywów i postaci.
Zazwyczaj gracze są nagradzani za wykonywanie zadań, takich jak interakcja z innymi graczami, udział w wyzwaniach i konkursach, przechodzenie kolejnych poziomów i inne czynności. Jednak większość projektów Play2Earn wymaga początkowej inwestycji.
W ekosystemie Axie Infinity, na przykład, przed rozpoczęciem gry należy zakupić lub wypożyczyć 3 tzw. Axies. Gracze używają stworzeń NFT, aby zdobywać tokeny Sweet Love Potion (SLP). Można je następnie wymienić na inne kryptowaluty lub waluty fiat.
Projekty integrują mechanikę DeFi z ekosystemem gry. Chodzi tu o yield farming, staking i liquidity mining.
Na przykład w metaverse The Sandbox gracze mogą stakować token SAND. Użytkownik zarabia odpowiedni procent od zablokowanych środków.
Dzięki elementom DeFi, gry stają się jeszcze bardziej zdecentralizowane. Niektóre GameFi dają możliwość społeczności wpływania na przyszłość projektu poprzez zdecentralizowane autonomiczne organizacje (DAO) i smart kontrakty. Liczba posiadanych przez graczy tokenów wpływa na prawa głosu.