Ogłoszony we wtorek 2 maja Mobility Open Blockchain Initiative (MOBI) ujawnił członków założycieli, a w tym czterech największych na świecie producentów samochodów BMW, Ford, General Motors i Renault, tworząc największe w historii konsorcjum skupiające się na zastosowaniu technologii blockchain w sektorze motoryzacyjnym. Oprócz wyżej wymienionych, znaleźli się również producenci części samochodowych Bosch i ZF, a także duże firmy (Accenture, IBM) i grupy branżowe blockchain (Consensys, Hyperledger).
MOBI jest największym wspólnym przedsięwzięciem tego rodzaju w branży motoryzacyjnej, oddzielnymi producentami, którzy wcześniej wprowadzili prywatne usługi blockchain lub dołączyli istniejące inicjatywy, takie jak własny pakiet usług Hyperledger.
Konsorcjum może wyróżniać się szeroką reprezentacją, a także uczestnictwem grupy wspierające zarówno prywatne, jak i publiczne systemy blockchain (ostatnio IBM i ZF przetestowały portfel samochodów kryptograficznych). Celem MOBI jest stworzenie wspólnych standardów i interfejsów API, które umożliwią dokonywanie płatności i wymianę danych między samochodami. Wszystko to będzie sprzyjać rozwojowi nowego cyfrowego ekosystemu mobilności, od dzielenia się pojazdami do samodzielnego prowadzenia pojazdów i wszystkiego pomiędzy.
Łącząc producentów samochodów, dostawców, start-upy i agencje rządowe, możemy przyspieszyć wdrożenie z korzyścią dla przedsiębiorstw, konsumentów i społeczności – powiedział Ballinger, który był dyrektorem ds. Mobilności w Toyota Research Institute.
Partnerzy na dzień dzisiejszy:Accenture; Aioi Nissay Dowa Insurance Services USA; Beyond Protocol Inc; BigchainDB; Blockchain at Berkeley; BMW; Bosch; Chronicled; ConsenSys Systems; Context Labs, Crypto Valley Association; Dashride; Deon Digital AG; Digital Twin Labs; DOVU; Fetch.ai; FOAM; Ford; General Motors; Hyperledger; IBM, the IOTA Foundation; Luxoft; MotionWerk; NuCypher; Oaken Innovations; Ocean Protocol; Outlier Ventures; Renault; Ride Austin; Shareing; Shift, Spherical Analytics; the Trusted IoT Alliance; VeChain; Xain; and ZF Friedrichshafen AG.
Praca w konsorcjum pozwala MOBI i jej partnerom tworzyć przejrzystość i zaufanie między użytkownikami, zmniejszać ryzyko oszustwa oraz zmniejszać koszty tarcia i transakcji w mobilności, takie jak opłaty lub dopłaty stosowane przez strony trzecie.
To nie pierwszy raz, gdy firmy motoryzacyjne spojrzały na blockchain. Toyota prowadzi już własne badania, Renault dołączyło do konsorcjum badawczego R3, a Daimler jest częścią projektu Hyperledger z Linux Foundation. Jednak w przypadku MOBI grupa skupia się całkowicie na przestrzeni motoryzacyjnej i potencjalnych przypadkach użycia, a nie na motoryzacji, jako jednej z wielu branż.