Prawdopodobnie nie umknęło Twojej uwadze, że Ethereum przełączyło się z Proof-of-Work na Proof-of-Stake we wrześniu 2022 roku. Jednak od tego czasu nie było jeszcze możliwe, aby stakerzy mogli wypłacić swoje Etery. W chwili pisania tego tekstu ponad 18 milionów Eterów jest zablokowane w kontrakcie Proof-of-Stake, ale to się wkrótce zmieni.
Aktualizacja Shapella jest zaplanowana na 12 kwietnia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, od tego momentu będzie można wypłacić część swojego Ethereum z kontraktu stagingowego. Z jednej strony jest to pozytywna zmiana dla platformy, ponieważ oczywiście ważne jest, aby stakerzy mieli możliwość odłączenia i sprzedaży swojego Ethereum według własnego uznania.
Z drugiej strony, potencjalnie tworzy to ogromną presję sprzedaży na cenę. Od początku nie jest jeszcze możliwa wypłata swoich zablokowanych Etherów. Niemniej jednak wszystkie 1,1 miliona Ethereum otrzymanych do tej pory w nagrodę może trafić na sprzedaż.
Przy obecnej cenie około 1900 dolarów za Ethereum, tworzy to potencjalną presję na sprzedaż 2 miliardów dolarów. Oczywiście nie oznacza to, że wszyscy natychmiast zaczną pozbywać się swoich monet. Z pewnością jest to jednak rzecz, na którą warto zwrócić uwagę.
W końcu ludzie czekali na ten moment od dłuższego czasu. Możliwe jest więc, że część stakerów zrealizuje zyski. Zwłaszcza, że kurs ETH w ostatnich miesiącach dość mocno wzrósł.
Obecnie częściowe wypłaty z kontraktu Proof-of-Stake zajmują około 5 do 6 dni. Osoby, które chcą wypłacić swoje pełne saldo, muszą czekać od 3 tygodni do 4 miesięcy na swoje Ethereum.
Protokół jest zaprojektowany w taki sposób, że nie jest możliwe zalanie rynku podażą w krótkim okresie. To sprawia, że rynek może prawdopodobnie wchłonąć presję sprzedaży, ponieważ jest ona zgrabnie rozłożona na dłuższy okres czasu. Max Eberhardt, analityk kryptowalut w Saxo Bank w prognozie dotyczącej aktualizacji Shapella stwierdził:
"Dzięki skromnemu dziennemu limitowi na pierwotne 16,27 mln Eterów zawartych w kontrakcie, presja sprzedaży jest równomiernie rozłożona w dłuższym okresie czasu. Powinno to pozwolić kupującym na dopasowanie się do presji sprzedaży bez zbytniego wpływu na cenę".